Informacje

Jeśli któraś z oferowanych przez nas usług nasuwa jakieś pytania, zapewne tutaj znajdziesz bardziej wyczerpujące informacje.

Wysyłka

Wysyłka odbywa się tego samego dnia po otrzymaniu wpłaty na konto oraz po dostarczeniu plików do wykonania zlecenia. Standardowa wysyłka realizowana jest za pośrednictwem poczty polskiej listami priorytetowymi. Istnieje także możliwość wysłania materiałów listem poleconym, paczką oraz wykupienie dodatkowego ubezpieczenia. Szczegółowy wykaz w tabeli poniżej. Przesyłki są nadawane codziennie, zapakowane w bąbelkowe koperty a w razie potrzeby usztywniane.

Nasza firma dokłada wszelkich starań aby przesyłki wysyłane do naszych klientów docierały szybko i bezpiecznie. Nie ponosimy jednakże odpowiedzialności za opóźnienia czy nie doręczenie przesyłek do adresata. W przypadku przesyłki standardowej nie mamy możliwości ubiegać się o jakąkolwiek rekompensatę za nie doręczenie przesyłki. Przesyłka polecona jest ubezpieczona do wysokości 50zł. Na życzenie klienta przesyłka może zostać ubezpieczona lub wysłana przesyłką kurierską.

Proporcje odbitki

Tabela rzeczywistych rozmiarów papieru oraz ich symboliczne odpowiedniki. Domyślnie zdjęcia są przez nas kadrowane ręcznie.

Plik – zdjęcie – odbitka

Po wykadrowaniu do odpowiednich proporcji, cały kadr znajdzie się na odbitce. Rozmiar zdjęcia w pliku odpowiada rzeczywistemu rozmiarowi zdjęcia, więc nie musi ono już być przycinane. Około 1% jest traktowane jako tzw. spad. Ta część obrazu zależnie od rzeczywistego ułożenia papieru na stole naświetlarki może, ale nie musi znaleźć się na zdjęciu ale jest to margines rzędu 1-2 mm.

Przygotowanie materiałów

Kadrowanie | Format plików | Kalibracja monitora

Kadrowanie:

Do kadrowania zdjeć polecamy bezpłatny, bardzo dobry program JPEGCrops.

Ponad 95% kompaktowych aparatów cyfrowych wykonuje zdjęcia w proporcjach boków 3:4. A więc jeśli jeden bok pliku będzie miał 10cm to wtedy drugi będzie miał 13,3cm (3:4). To tak jak proporcje boków w monitorach. Fotografia tradycyjna natomiast (papier, ramki, albumy itp.) cechuje się proporcjami boków 2:3 – jeden bok 10cm a drugi 15cm. Dla uzmysłowienia problemu można wyciąć dwie kartki papieru jedna o wymiarach 10×13,3 a druga 10×15. Ta druga to “papier” w laboratorium fotograficznym a ta pierwsza to “plik/zdjęcie”. Po nałożeniu “plik” pokrywa tylko część “papieru” tak więc po wykonaniu pozostaną białe pasy. Jeśli zdjęcie zaczniemy proporcjonalnie powiększać to wtedy paski po bokach znikną ale górna i dolna część “wyjedzie” poza “papier” a więc na fotografii jej nie będzie. Należy wyciąć jeszcze jedną kartkę o wymiarach 11,3 x 15 i przyłożyć do “papieru”. To jest ta druga opcja, którą może wykonać laborant. Widać wyraźnie, że część kadru nie mieści się na “papierze”. W naszym laboratorium wszystkie zdjęcia są kadrowane ręcznie. Problem pojawia się wówczas kiedy na skrajnych bokach kadru (góra i dół) są ważne elementy. Wtedy niewiadomo co uciąć. Podsumowanie: Z uwagi na fakt iż zdjęcia najczęściej “lądują” gdzieś w albumie bądź też w ramkach większość laboratoriów kadruje zdjęcia do formatu tradycyjnego czyli 10×15. Tak też i my robimy. Niektórzy jednak podchodzą do tematu w sposób mało profesjonalny i nie robią tego ręcznie tylko akceptują automatyczne ustawienia maszyny i robią zdjęcia przy “centralnym kadrowaniu”. Wtedy na zdjęciu tracimy po równo paski na górze i dole. Nikt nie wnika w fakt iż ucina się komuś np. głowę. Można wtedy spotkać się z komentarzem “poucinali mi zdjęcia chociaż na monitorze było inaczej”. My jednak standardowo zdjęcia kadrujemy ręcznie w możliwie najwłaściwszy sposób aby cały format 10×15 był wypełniony fotografią. Jeśli ktoś chce mieć cały kadr na zdjęciu i nie przeszkadzają mu paski należy nam o tym zaznaczyć w mailu, jest to tak zwana opcja “FITT”. Sprawa różnic w proporcjach pomiędzy fotografią cyfrową a tradycyjną jest dużym problem dla wielu użytkowników, którzy spotykają się z tym faktem po raz pierwszy.

Format pliku:

Najodpowiedniejszym formatem pliku z którego zostanie wykonana odbitka jest format jpg. Przy minimalnej kompresji strata podczas zapisu w takim formacie jest minimalna i niedostrzegalna na odbitce a wielkość pliku jest wielokrotnie mniejsza niż bitmapy. Jeśli mimo wszystko klient chciałby wykonać zdjęcia naświetlane bezpośrednio z bitmapy BMP/TIFF to konieczna będzie wysyłka plików na płycie CD.

Kalibracja monitora:

Oczywiście jest to możliwe ale może sprawić sporo problemów niedoświadczonemu użytkownikowi. Proces polega na wykonaniu odbitki testowej na naszej maszynie. Odbitka taka jest wykonywana bez żadnej korekty i stanowi przykład tego jak kolory zapisane w postaci cyfrowej przekładają się na rzeczywiste kolory na papierze. Plik odbitki można ściągnąć tutaj. Jeśli mamy już odbitkę testową wykonaną na naszej maszynie oraz plik z którego została wykonana odbitka, możemy przystąpić do kalibracji. W swoim programie graficznym należy  otworzyć plik test.jpg., a następnie regulując ustawienia monitora (ew. właściwości karty graficznej) staramy się osiągnąć efekt możliwie bliski do tego widocznego na odbitce. UWAGA!!! Kalibracja polega na dostrojeniu wyświetlania twojego monitora do konkretnego urządzenia wyjściowego, w tym przypadku naszej maszyny d-lab.1. Każde urządzenie wyjściowe ma inny profil,  dlatego zawsze kalibrujemy do minilabu i papieru, na którym zamierzamy robić odbitki.

Laboratorium

Wyposażone w jeden z najnowocześniejszych labów cyfrowych

Laboratorium wyposażone jest w jeden z najnowocześniejszych labów cyfrowych AGFA d-lab.1. Maszyna wyposażona jest zarówno w moduł “filmówki” odpowiedzialny za wywoływanie filmów w procesie C-41 jak i moduł naświetlający i wywołujący odbitki. Nad całością czuwają 2 komputery które regulują temperaturę chemii, czas procesu oraz stężenie chemii tak aby zdjęcia wyszły jak najlepiej. Jest to gwarancja wysokiej jakości wykonywanych u nas usług. Maszyna nie popełnia “ludzkich” błędów związanych z mechaniką i procesem chemicznym. Laborant pracuje tylko nad optymalizacją kolorystyki, jasności i nasycenia tonalnego twoich odbitek.